Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Ryl (Wojewoda Łódzki): Będziemy dochodzić pieniędzy od wykonawcy tunelu średnicowego

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
03-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Radio Łódź

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Ryl (Wojewoda Łódzki): Będziemy dochodzić pieniędzy od wykonawcy tunelu średnicowego
fot. Daniel Siwak i Łódzki Urząd WojewódzkiFragment gotowego tunelu średnicowego w Łodzi
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi weszła w kolejny rok prac. O tej najważniejszej inwestycji transportowej w regionie mówiła niedawno Wojewoda Łódzki Dorota Ryl. Kontekstem było ewentualne dochodzenie roszczeń od wykonawcy - Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.

Od listopada 2024 roku tarcza TBM Katarzyna znów nie pracuje. Związane jest to z zawaleniem się jednej z kamienic oraz niestabilnością innego z budynków. Między innymi temat mocno opóźnionej już budowy kolejowego tunelu średnicowego poruszony był niedawno na antenie Radia Łódź.

Maciej Trojanowski zastanawiał się, czy wspomniana inwestycja zamknie się w kwocie ok. 2 mld złotych. Prowadzący Wieczór Samorządowy dopytywał, czy w związku z bieżącą sytuacją jest możliwość dołożenia pieniędzy do tej transportowej inwestycji w Łodzi np. z budżetu centralnego.

Opóźnienie budowy tunelu średnicowego to wina PBDiM

– Tunel pewno będzie droższy – stwierdziła Dorota Ryl, Wojewoda Łódzki. – Trzeba zwrócić uwagę, że to, co się dzieje, jest winą wykonawcy. To on nie zrobił dostatecznych badań, to on wszedł na plac budowy. Są więc koszty, które będziemy od wykonawcy dochodzić – dodała. To pierwszy taki głos dotyczący roszczeń. Do tej pory ze strony inwestora czy przedstawicieli rządu mówiono głównie o kwestiach związanych z ewentualnym zwiększeniem finansowania tej inwestycji.

Wojewoda łódzka była dopytywana, czy nie obawia się, że przez takie kroki PBDiM z Mińska Mazowieckiego podzieli los Energopolu Szczecin. Firma ta była liderem konsorcjum budującego łódzki tunel, ale na początku realizacji przedsięwzięcia ogłosiła upadłość. PBDiM wziął na siebie ciężar dokończenia podziemnej trasy kolejowej.

– Nie. Za dużo, jak powiedziała pani prezydent [Zdanowska], jest na tej budowie wykonane. Jesteśmy na takim etapie, że sądzę, że wykonawca to dokończy i się porozumiemy – wyjaśniła Ryl.

Półmetek przed nami, a TBM Katarzyna stoi od jesieni

Jak aktualnie przebiega ta kolejowa inwestycja w Łodzi? Budowę czterech łącznikowych tunelów z główną jego częścią pod koniec listopada 2024 roku, zakończyła tarcza TBM Faustyna. Łączna długość mniejszych obiektów to 3230 m. Połączą one linię kolejową 15 z dwutorowym tunelem w kierunku podziemnego dworca Łódź Fabryczna.

Zupełnie inną sytuację mamy z tarczą Katarzyną. Po wstrzymaniu prac związanych z wrześniowym zawaleniem się części kamienicy przy al. 1 Maja 23, maszyna na krótko ruszyła. Jednak jej praca nie trwała długo, bo w połowie listopada okazało się, że jeden z budynków zaczyna osiadać. Od tego czasu TBM Katarzyna znów nie drąży. Mogłoby to nastąpić w marcu, ale wykonawca tego jeszcze nie potwierdził.

Dopiero wydrążenie ok. 500-metrowego odcinka do stacji przy skrzyżowaniu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki można będzie uznać za półmetek inwestycji. Natomiast cały odcinek od al. 1 Maja do komory przed dworcem Łódź Fabryczna to ok 1,2 km. Równocześnie trwa budowa podziemnych przystanków, z których najbardziej zaawansowany jest Łódź Polesie, potem Łódź Koziny, a najmniej Łódź Śródmieście. Ten ostatni, znajdujący się w ścisłym centrum Łodzi, jest budowany przy jednoczesnym prowadzeniu ruchu tramwajów na magistralnej trasie północ – południe.

Pod warstwą betonu i ziemi znikają komory na Żubardziu, w których prace zaczynały tarcze TBM. Zachodnia komora Faustyny została już zabudowana i przysypana gruntem. Przy wschodniej – komorze Katarzyny – roboty konstrukcyjne właśnie trwają.

Kiedy zakończenie prac przy tunelu średnicowym?


Do niedawna mówiono o czerwcu 2025 roku jako o terminie zakończenia prac i grudniu 2026 r. jako o dacie uruchomienia kursów pasażerskich w tunelu średnicowym. Jednak po raz kolejny sytuacja zmienia się w ciągu kilku miesięcy, czyniąc te daty nieaktualnymi.

– Najważniejsze jest, żebyśmy bezpiecznie i sprawnie doprowadzili ten proces drążenia do końca. Mówimy w tym momencie [o zakończeniu inwestycji] o 2027 roku – mówił pod koniec października 2024 wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Oznacza to, że w kontekście pasażerskim mógłby to być marzec lub czerwiec 2027 roku, bo wówczas w życie wchodzą coroczne korekty rozkładów jazdy.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5